9 липня практикум з альтернативної та додаткової комунікації

Фото Практикум з АДК

9 липня практикум з альтернативної та додаткової комунікації для батьків та фахівців освіти.

Учасникам видається електронний сертифікат підвищення кваліфікації на 3 академічні години (0,1 ЄКТС) та буде зроблено відповідний запис.

Вартість практикуму 350 грн. Традиційно, 20% коштів спрямовується організатором на придбання берців для військових ЗСУ.

Реєстрація за телефоном або Viber +380930432713, Олена Олександрівна.

Під час реєстрації на вебінар повідомте промокод “Спільнота АДК” і отримайте знижку 20 %.

Статистика з АДК в Україні і світі

Фото. Статистика

Статистика щодо потреби в альтернативній та додатковій комунікації

У світі, згідно статистики Autism Europe-міжнародної асоціації, основною метою якої є просування прав людей з аутизмом та допомога їм у покращенні якості їх життя, одна людина зі ста має аутизм.

 Дані Національного інституту зниження слуху та інших комунікаційних розладів США свідчать, що діти з аутизмом зустрічаються один із дванадцяти осіб.      

 В Україні на початок 2016 року у звичайні школи було залучено близько 4-х тисяч особливих учнів, відкрито 516 інклюзивно-ресурсних центрів. 2018-2019 рр., кількість дітей з особливими освітніми потребами сягала майже 12 тисяч. Загалом в Україні на період 2019 року таких дітей налічувалося близько 47 тисяч.

 Саме такі діти потребують візуальної підтримки: картки, що пояснюють значення слів, ілюстровані ігри, зрозумілі книжки, де слова супроводжуються малюнками-піктограмами. Загалом все це називається альтернативною і додатковою комунікаціями (АДК). Способом зрозуміти одне одного, якщо неможливо прочитати текст або розпізнати слова.

 Норвезький дослідник Стівен фон Течнер обґрунтовує поняття тотальної комунікації, зазначаючи, що будь-який спосіб комунікації може бути використаним для вираження потреб та контактування з оточенням, залежно від функціональних можливостей користувача АДК.

Альтернативна чи додаткова?

 Засіб АДК вважають додатковим, коли він використовується для підтримки наявного мовлення, і альтернативним, коли його застосовують для заміщення втраченого або нефункціонального мовлення. Один і той же засіб АДК може бути і альтернативним, і додатковим. АДК може використовуватися тимчасово, наприклад у післяопераційний період у реанімаційному відділенні, або постійно, протягом усього життя.

Групи користувачів асистивних технологій

Автор наводить класифікацію користувачів АДК за Schwartz and Baer. Користувачів АДК можна поділити на 4 умовні типи за залученням у реабілітаційні втручання: прямі, непрямі, безпосередня спільнота і розширена спільнота (direct, indirect, immediate community, and extended community). Прямими користувачами є отримувачі послуг з реабілітації мовлення, люди з мовленнєвими порушеннями. Відповідно, непрямими є особи, на яких зміни комунікації прямих користувачів мають значний вплив, наприклад, родичі або близькі друзі. Користувачі безпосередньої спільноти прямо взаємодіють з прямими користувачами, але не зазнають значного впливу через зміни їхнього стану. Наприклад, педагоги, релігійна спільнота прямого користувача тощо. Представники розширеної спільноти не мають регулярних контактів з прямими користувачами, наприклад, випадкові перехожі або працівники сфери обслуговування, які можуть розпочати спілкування з прямими користувачами послуг.

 Відтак важливо дослідити ефективність використання різних засобів АДК, низькотехнологічних (картки) і високотехнологічних (комп’ютерні програми або мобільні додатки). Досліджуючи вплив засобів АДК, важливо брати до уваги їхню доступність, зрозумілість, зручність використання, моторні обмеження людини з мовленнєвими порушеннями тощо. Подальші експериментальні дослідження могли б розкрити потенціал використання візуальних матеріалів АДК у лікуванні та реабілітації людей з афазіями. Такі наукові пошуки є важливими для планування у сфері охорони здоров’я, адвокації прав людей з порушеннями мовлення, профілактики інвалідизації, вивчення якості життя після уражень мовлення в довготерміновій перспективі, досліджень групової динаміки в процесі використання АДК тощо.

Круглий стіл 30 червня о 12.00

«Безбар’єрне спілкування та доступ до інформації – базові права людини: системне впровадження альтернативної і додаткової комунікації в Україні»

30 червня 2022 року о 12.00 на платформі Zoom відбувся громадський круглий стіл, присвячений темі альтернативної і додаткової комунікації, асистивної технології для безбар’єрного спілкування .

Альтернативна і додаткова комунікація  (АДК) – це засоби та різні способи спілкування, що використовують люди, які не можуть говорити усно. Це може статися внаслідок порушень мовлення через хворобу (афазія внаслідок інсульту), внаслідок порушень розвитку або неврологічних станів у дітей (розлади спектра аутизму, дитячий церебральний параліч) тощо. Порушенням мовлення можуть бути тимчасовими, як після травм або операцій, коли уражений мовний апарат, так і стійкі – внаслідок інвалідизації, вроджених або набутих уражень нервової системи або органів мовлення.

Запис зустрічі доступний за посиланням

Чому це важливо

Досвід пані Олени, громадського діяча, користувача АДК про важливість мати голос для соціальної інтеграції та повноцінного життя. Коротке відео про те, як жити і любити з порушеннями мовлення.

За науковими дослідженнями, потреба в АДК на коротший або довший час чи протягом усього життя оцінюється приблизно від 0,4 до 1,2% населення (Creer, Enderby та Juste; Scope, 2013). Але в умовах воєнних дій та евакуації спостерігаємо зростання травм нервової системи у комбатантів та цивільних і порушень мовлення у дітей внаслідок психологічної травматизації. Якщо розглядати вищенаведений відсоток  у відношенні до всього населення України, то АДК потребують сотні тисяч людей.

АДК засобів потребують також працівники освіти, медицини, соціальних служб, бізнесу, які надають послуги або здійснюють догляд.

З 2015 року в Україні є низка громадський ініціатив, організацій, які займаються розробкою або впровадженням АДК для дітей та дорослих. 2020 року ми створили  громадське об’єднання «Спільнота АДК в Україні», щоб поєднати зусилля щодо реалізації асистивних технологій для спілкування альтернативним способом. Впровадження АДК є вимогою Конвеції про права людей з інвалідністю та реалізацію права на свободу слова та доступ до інформації, відповідно до Конституції  України та Декларації прав людини. Асистивні технології забезпечують дотримання Цілей сталого розвитку Глобального договору ООН, зокрема про якісну освіту, рівність та працевлаштування.

АДК це способи спілкування, впровадження яких в усіх сферах суспільного життя таке ж важливе, як інклюзивність та безбар’єрність.  Для об’єднання зусил і створення національних практик та системного підходу до забезпечення комунікації доступним способом запрошуємо взяти участь у дискусії. На зустрічі пропонуємо розглянути стан впровадження альтернативної і додаткової комунікації в різних сферах наразі та спланувати спільні наступні кроки щодо реалізації цієї асистивної технології в Україні узгоджено та системно, у співпраці громадськості, представників медицини, освіти, соціальної сфери, надавачів послуг та розробників асистивних технологій.

Програма заходу (оновлюється)

Перелік запрошених осіб:

  1. Міністерство науки і освіти України
  2. Міністерство культури та інформаційної політики України 
  3. Міністерство охорони здоров’я України
  4. Міністерство розвитку громад та територій України 
  5. Міністерство соціальної політики України 
  6. Міністерство у справах ветеранів України 
  7. Міністерство цифрової трансформації України 
  8. Міністерство молоді та спорту України
  9. Радниця–уповноважена президента України з прав дитини та дитячої реабілітації
  10. Радниця–уповноважена президента України з питань безбар’єрності
  11. Депутати Верховної ради України, комітетів ВРУ з питань освіти, науки та інновацій, Комітет ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів
  12. Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  13. Інститут модернізації змісту освіти МОН України
  14. КЗВО «Обласна академія неперервної освіти Одеської обласної ради»
  15. Одеський обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти
  16. БО «Перспектива 21.3», проєкт, що займається впровадженням АДК в практиці спеціальної освіти вже більше 10 років
  17. БФ «Інститут раннього втручання», м. Харків
  18. НРЦ «Джерело», м. Львів, на базі якого впроваджується пілотний проєкт ЮНІСЕФ з впровадження АДК
  19. ГО «Дорога життя», м. Ужгород
  20. Одеський обласний методичний центр раннього втручання
  21. Платформа «Батьки за раннє втручання», яка об’єднує активних батьків.
  22. Український розробник піктограм для комунікації, соціальне підприємство «ДивоГра»
  23. ТОВ «Хуавей Україна», як донор, який підтримав розробку українського безкоштовного додатка Digital Inclusion в рамках партнерства з МОН України та спільнотою з АДК
  24. Громадська організаціїя «Асоціація батьків дітей з аутизмом»
  25. Громадське об’єднання «Школа сурдо», яке здійснює популяризацію жестової мови
  26. Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
  27. Представник Юнісеф в Україні, що здійснює проєкт з впровадження АДК
  28. ГО «Безбар’єрність».

 За результатами круглого столу планється розгляд резолюції. Ваші пропозиції щодо резолюції просимо надсилати до 29 червня на адресу співорганізатора круглого столу oksanagood@gmail.com

Організатори:

ГО «Центр соціально-психологічної підтримки сімей «Моя родина»

ГО «Одеська обласна організація медико-психолого-педагогічної допомоги «Здорове суспільство»

Громадське об’єднання «Спільнота АДК в Україні»

Запрошуємо уповноваженого учасника зареєструватись до 30 червня 2022 за посиланням:

https://forms.gle/B8YeEBnAAAmAXUoS9

Завантажити офіційне запрошення

Запис зустрічі та результати громадського обговорення будуть доступні у розіділі Проєкти

Про попередній досвід круглого столу з АДК 2020 року можна дізнатись тут або подивитись у запису:

Контакти

З питань участі просимо контактувати з пані Оксаною Кривоноговою, головою ГО “Здорове суспільство”
+380503363107, oksanagood@gmail.com, співорганізатором заходу

Вебінар

Фото Вебінар

18 червня об 11.00

вебінар

У рамках співпраці зі спільнотою «Вечорниці у Синиці» та громадським об`єднанням «Спільнота АДК в Україні»

Тема: Альтернативна і додаткова комунікація. Асистивна технологія для взаємодії з учнями в інклюзивній та спеціальній освіті.

Напрямки: Дефектологія, логопедія, терапія мовлення, інклюзія.

Завдання: Розкриття поняття альтернативної та додаткової комунікації. Використання досвіду спілкування за допомогою піктограм у міжнародній та українській практиках. Застосування сучасних цифрових додатків.

Приємним бонусом наприкінці вебінару буде створення власної піктограми для ваших вихованців.

Тривалість вебінару: 3 години, 50 хв + до 10 хв на запитання для кожного.

Важливо! Учасники вебінару отримають електронний сертифікат підвищення кваліфікації на 10 академічних годин (0,3 ЄКТС)

Спікери:

Оксана Валеріївна Кривоногова: кандидатка психологічних наук, доцентка, керівниця Одеського обласного методичного центру раннього втручання, голова ГО “Здорове суспільство”, національна тренерка з раннього втручання.

Маргарита Чайка: психолог, логопед, старший викладач Кафедри інклюзивної та спеціальної освіти Інституту людини КУБГ імені Бориса Грінченка; аспірантка Кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології Факультету спеціальної та інклюзивної освіти НПУ імені М.П. Драгоманова; методист видавництва літератури для розвитку мовлення «ДивоГра».

Ганна Усатенко: психолог, психотерапевт; аспірантка інституту соціальної та політичної психології ; авторка онлайн-курсів та програм з психічного здоров’я, засновниця ГО «Моя родина» та соціального підприємства «ДивоГра».

Хронологія:

Частина 1. Оксана Кривоногова.

Що таке АДК. З чого почати на практиці?

1.1 Поняття тотальної комунікації, альтернативної і додаткової комунікаці

1.2 З Комунікація в ранньому віці, дитячо-батьківські відносини

1.3 Введення АДК в ранньому втручанні: рутинноорієнтований та сімейноцентрований підходи

1.4 Створення мотивуючої ситуації при введенні АДК

Частина 2. Маргарита Чайка.

АДК для дошкільнят та школярів молодших класів

2.1 Експрес діагностика потреби дитини в АДК

2.2 Особливості застосування символьних зображень та піктограм

2.3 Практика використання засобів АДК у закладах освіти

2.4  Як підібрати засіб АДК відповідно до особливих освітніх потреб дитини

Частина 3. Усатенко Ганна.

Соціалізація за допомогою АДК

3.1 АДК для підлітків, молоді та дорослих: жести, жестова мова, піктограми, додатки для спілкування

3.2 Різниця у використанні піктограм після втрати мовлення та для людей, у яких мовлення несформоване

3.3 АДК в громадських місцях та вдома. Як давати рекомендації батькам

3.4 Український безкоштовний додаток та сайт Digital Inclusion – інструмент для занять логопеда

3.5 Практика використання: створимо власну піктограму для комунікації з учнями

Для учасників вебінару рекомендуємо також колекцію безкоштовних українських піктограм http://www.dyvogra.com/uk/download-for-free1/

«Спільнота АДК в Україні» https://aac.org.ua/about-aac-ukraine/. На сайті проєкту ви знайдете безкоштовні постери до часів війни.

Завантажуйте безкоштовний додаток  Digital Inclusion або реєструйтесь у веб версії, зробимо практичне заняття за ним https://dimobi.org.ua/ua

Приєднутесь до спільноти АДК та обмінюйтесь найкращими практиками у Facebook https://www.facebook.com/groups/AAC.UA/ в Instagram https://instagram.com/aac.ua



Giving a voice to those who cannot speak – AAC In Israel

Ukrainian AAC system building project of our community:

on the 15th of June 2022 Yonit Hagoel-Karnieli, Director, of The Israeli National AAC Center will share experince with the community how to build a national system of alternative and augmentative communication on Israel`s example

Mrs. Hagoel-Karnieli is director of Israel’s national AAC center , Former ISAAC-Israel Chairperson, university lecturer, and guest presenter on AAC approaches and innovations at local and international conferences . Collaborative consultant on AAC development projects with software developers in Israel and abroad, A member of the team that fought for and was instrumental in obtaining government approval for AAC solution provision as part of the Israel Health Ministry services package.

This event is held by AAC in Ukraine community with the support of Ministry of Education and Science of Ukraine for buildung of Ukrainian AAC system.

Organisators:

For registration and participating in English please use

myfamilyhelp.ngo@gmail.com or contact our community.

Or please watch a record here:

Основна мета АДК – зрозуміти і бути почутим

фото основна мета АДК

Основна мета АДК – зрозуміти і бути почутим. Так вважають психологи, педагоги і логопеди, які займаються мовленнєвою проблематикою.

Ми живемо у соціумі. І більшість із нас щодня розмовляє з великою кількістю людей. Навіщо це потрібно?

Спочатку люди спілкувалися за допомогою міміки та жестів. Ними пояснювали небезпеку, радість, невдоволення, об’єкти полювання. Але поступово почали висловлювати власні думки використовуючи мову, що стало набагато цікавішим.

Тепер за допомогою слів ми можемо контактувати з людьми:

•знайомитися;

•передавати інформацію та підтримувати зв’язки;

•стимулювати активність;

•координувати події та взаємну згоду у спільній діяльності;

•розуміти сенс сказаного;

•обмінюватися емоціями;

•встановлювати відносини у суспільстві.

Чи замислювалися ви про людей, які через свої мовленнєві обмеження зовсім не користуються словами?

Як саме спілкуються люди без слів?

У альтернативній і додатковій комунікації існує декілька форм. Це погляд, текстові повідомлення, вираз обличчя, дотик, жести, піктограми, малюнки, додатки з символами та пристрої для спілкування. Насамперед АДК є важливою для людей з мовленнєвими розладами. А саме – аутизмом, інтелектуальною недостатністю, порушенням розвитку мовлення, зокрема, внаслідок інсультів, травм тощо.

АДК можуть користуватися діти та дорослі. Тимчасово та впродовж усього життя. Кожна людина може використовувати ті засоби комунікації, які є зручними для неї. Комбінувати та поєднувати різні засоби та форми спілкування.

Основна мета АДК – зрозуміти і бути почутим.

Більше дізнатися про АДК можна на нашому сайті

Історії успіху

Історія філолога Валерії, авторки книг з піктограмами, insta

Історія мами хлопчика з аутизмом

Історія, Ірини, мами Сандри insta

Інші відгуки та історії успіху

Скріни