Цифри і факти

Статистика з АДК в Україні і світі

Фото. Статистика

Статистика щодо потреби в альтернативній та додатковій комунікації

У світі, згідно статистики Autism Europe-міжнародної асоціації, основною метою якої є просування прав людей з аутизмом та допомога їм у покращенні якості їх життя, одна людина зі ста має аутизм.

 Дані Національного інституту зниження слуху та інших комунікаційних розладів США свідчать, що діти з аутизмом зустрічаються один із дванадцяти осіб.      

 В Україні на початок 2016 року у звичайні школи було залучено близько 4-х тисяч особливих учнів, відкрито 516 інклюзивно-ресурсних центрів. 2018-2019 рр., кількість дітей з особливими освітніми потребами сягала майже 12 тисяч. Загалом в Україні на період 2019 року таких дітей налічувалося близько 47 тисяч.

 Саме такі діти потребують візуальної підтримки: картки, що пояснюють значення слів, ілюстровані ігри, зрозумілі книжки, де слова супроводжуються малюнками-піктограмами. Загалом все це називається альтернативною і додатковою комунікаціями (АДК). Способом зрозуміти одне одного, якщо неможливо прочитати текст або розпізнати слова.

 Норвезький дослідник Стівен фон Течнер обґрунтовує поняття тотальної комунікації, зазначаючи, що будь-який спосіб комунікації може бути використаним для вираження потреб та контактування з оточенням, залежно від функціональних можливостей користувача АДК.

Альтернативна чи додаткова?

 Засіб АДК вважають додатковим, коли він використовується для підтримки наявного мовлення, і альтернативним, коли його застосовують для заміщення втраченого або нефункціонального мовлення. Один і той же засіб АДК може бути і альтернативним, і додатковим. АДК може використовуватися тимчасово, наприклад у післяопераційний період у реанімаційному відділенні, або постійно, протягом усього життя.

Групи користувачів асистивних технологій

Автор наводить класифікацію користувачів АДК за Schwartz and Baer. Користувачів АДК можна поділити на 4 умовні типи за залученням у реабілітаційні втручання: прямі, непрямі, безпосередня спільнота і розширена спільнота (direct, indirect, immediate community, and extended community). Прямими користувачами є отримувачі послуг з реабілітації мовлення, люди з мовленнєвими порушеннями. Відповідно, непрямими є особи, на яких зміни комунікації прямих користувачів мають значний вплив, наприклад, родичі або близькі друзі. Користувачі безпосередньої спільноти прямо взаємодіють з прямими користувачами, але не зазнають значного впливу через зміни їхнього стану. Наприклад, педагоги, релігійна спільнота прямого користувача тощо. Представники розширеної спільноти не мають регулярних контактів з прямими користувачами, наприклад, випадкові перехожі або працівники сфери обслуговування, які можуть розпочати спілкування з прямими користувачами послуг.

 Відтак важливо дослідити ефективність використання різних засобів АДК, низькотехнологічних (картки) і високотехнологічних (комп’ютерні програми або мобільні додатки). Досліджуючи вплив засобів АДК, важливо брати до уваги їхню доступність, зрозумілість, зручність використання, моторні обмеження людини з мовленнєвими порушеннями тощо. Подальші експериментальні дослідження могли б розкрити потенціал використання візуальних матеріалів АДК у лікуванні та реабілітації людей з афазіями. Такі наукові пошуки є важливими для планування у сфері охорони здоров’я, адвокації прав людей з порушеннями мовлення, профілактики інвалідизації, вивчення якості життя після уражень мовлення в довготерміновій перспективі, досліджень групової динаміки в процесі використання АДК тощо.