Що таке АДК. Спілкуючись, ми прагнемо, щоб співрозмовник нас зрозумів, але інколи це буває складно. Ми починаємо пояснювати мімікою, жестами, рухами тіла, щоб бути максимально зрозумілими. Якщо йдеться про маленьку дитину, яка тільки пізнає світ і вчиться взаємодіяти, то дорослому доводиться докладати багато зусиль, щоб бути почутим. Спочатку малюк здивовано дивиться на дорослого, який махає руками та змінює вираз обличчя. Згодом дитина засвоює окремі звуки та слова, з’являється мовлення.
Діти та дорослі користуються словами для обміну інформацією, пізнання навколишнього світу, стосунків. Але мовлення – це не тільки слова. Люди, які не можуть розмовляти або не розуміють словесне звернення, користуються жестами, малюнками, жестовою мовою, додатками та пристроями для спілкування.
Завжди є альтернативні способи комунікації, які допоможуть абсолютно всім людям порозумітися один з одним.
АДК
Альтернативна та допоміжна комунікація (далі – АДК) – це асистивна технологія для спілкування. Це допомога у задоволенні соціальних потреб людям, у тому числі тим, які мають порушення мовлення через аутизм, особливості розвитку, втрату мовлення внаслідок травм, інсультів тощо.
Альтернативою словам можуть бути жести, жестова мова, піктограми, додатки, які синтезують мовлення тощо. Ми дотримуємося підходу тотальної комунікації: можливе будь-яке поєднання мовлення, жестів, інших засобів АДК. Основна мета – зрозуміти і бути почутим (за визначенням Міжнародної асоціації з АДК ISAAC).
Існує багато різних типів АДК – високотехнологічні (High Tech) та низькотехнологічні (Low Tech), наприклад:
•жести та міміка;
•письмо;
•малювання;
•написання слів, указуючи на літери, фотографії, малюнки або написані слова.
Приклади високотехнологічного засобу АДК: програма на iPad або планшеті для спілкування, комп’ютер з «голосом», який іноді називають пристроєм, що генерує мову.
Люди можуть використовувати різні типи АДК, оскільки ми спілкуємося різними способами.
Жести
Для комунікації можна використовувати і побутові жести, і жестову мову, яка є специфічною для кожної країни.
Символи
- Окремі піктограми, речення або додатки з символами.
- Комунікативні та інтерактивні дошки, на яких нанесені літери, слова або піктограми, зібрані за окремими темами.
Зазвичай цей варіант АДК застосовують для навчання людей, які володіють мовою, нехай і не на достатньому рівні. Їх використовують для нагадування окремих слів. Найчастіше кожна картка містить повідомлення, зображене з підказкою.

- Картки PECS
Комунікативна система обміну картинками (Picture Exchange Communication System – PECS) використовується як допоміжний засіб для комунікації у дітей з аутизмом та іншими порушеннями розвитку. PECS використовується особами різних вікових категорій – від дошкільників до дорослих, які мають мовленнєво-комунікативні, когнітивні та моторні труднощі. Комунікативна система обміну картинками розроблена у 1985 р. американцями Andy Bondy та Lori Frost із залученням педагогів, соціальних працівників і членів родин як засіб для ініціювання соціальної взаємодії дітей та дорослих.
- Комунікативні книги
Такі книги включають і картинки, і слова. Їх застосовують для підвищення навичок ведення діалогу. Тематика – повсякденна. У комунікативних книгах викладені також соціальні історії, приклади поведінки в різних ситуаціях.

Синтезатори мовлення
Пристрої даного типу відтворюють голоси тих, хто ними, на жаль, не володіє. Підібрати відповідну апаратуру можуть тільки фахівці. Обравши пристрій, визначають потрібний словник, підбирають розміри тексту.
Дізнайтеся про діяльність спільноти з АДК в Україні. Вирішіть, з чого почати знайомство з асистивними технологіями.